Tram 3 naar Lovenjoel

België was een van de eerste landen waar spoorwegen aangelegd werden. In 1837, 2 jaar nadat de eerste trein reed in België, werd ook de lijn Leuven-Luik afgewerkt. Hier kwam er een station in Korbeek-Lo en in Lovenjoel. Om de stations bereikbaar te maken vanuit de stadscentra en het platteland, besliste men in 1885 om de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB) op te richten. Deze zou tramlijnen aanleggen en uitbaten en ook in Leuven werd de tram een bekend vervoermiddel.

Tram 3

In 1912 werd de tramlijn 3 uitgebreid tot Tivoli (Heverlee). In 1926 werd de lijn doorgetrokken tot de ‘Ferme Bretonne’ (Korbeek-lo) en in 1934 tot Lovenjoel. In die tijd bouwde men de grote instellingen Sint-Kamillus en Salve Mater.

Het eindstation – de ‘terminus’ – bevond zich vlak voor het kruispunt van de Tiense steenweg en de Stationsstraat, ter hoogte van de gebouwen van de vroegere firma Coppens. Van daar reed de tram dus terug naar Leuven. De trambestuurder moest daar de pantograaf, de stroomafnemer, draaien, want de tram zelf kon natuurlijk niet omkeren. 

De tramlijn zelf lag naast de rijweg in kasseien aan de zijde van het huidige rijvak richting Leuven-Tienen.

De aanleg verliep niet ‘van een leien dakje’.

In de gemeenteraadszitting van Lovenjoel van 21 april 1933 kwam de uitbreiding ter sprake: er kwam een openbaar onderzoek en omstreeks het einde van het jaar worden plannen en ontwerpen op het gemeentehuis ter inzage voorgelegd aan de bevolking. De eigenaars pa­lend aan het tramspoor‚ werden schriftelijk in kennis gesteld van de te onteigenen gronden.

In september 1934 ontstond in Korbeek-lo een geschil omwille van de gebrekkige uitvoering van de werken: "De tramlijn is te dicht bij de huizen geplaatst zodat het water­pas dezer lijn verhoogd is geworden waardoor de gemeentestraten die uitgeven op deze baan een te sterke helling vertonen". Men bekloeg zich er ook over " dat er voor de woningen tussen de riggels assche (restanten van steenkolen) is gelegd in plaats van kassei te plaatsen". Het gemeentebe­stuur van Korbeek-Lo wendde zich met succes tot de eerste-minister en bekwam een gunstige regeling. 

Van Korbeek-Lo en Lovenjoel naar Bierbeek

In 1954 werd de tramverbinding afgeschaft en vervangen door een busverbinding. De bussen reden vanaf de jaren ’70 verder met als terminushaltes: Sint-Kamillus en Bierbeek-Bremt (op werkdagen). Toen de stations van Korbeek-Lo en Lovenjoel afgeschaft werden, kwam er gedurende enkele jaren een snelbus. Sinds het begin van deze eeuw betaalde de gemeente Bierbeek via een beheersovereenkomst met De Lijn een doortrekken van lijnen 7 en 8 naar Bierbeek de borre.

Momenteel wordt het aanbod van openbaar vervoer herbekeken binnen de Vervoersregio Leuven.

Opzoekingen: Jos Dewinter - Pol Vanden Bempt - tekst: Jos Dewinter - Liebrecht Salen

Meer info over de geschiedenis van de buurtspoorwegen op nl.wikipedia.org.