Eten is in onze samenleving een genot en een sociale daad. Samen eten maakt deel uit van sociale integratie. En hoewel Vlaanderen tot één van de rijkste regios ter wereld behoort, is toegang tot gezonde en evenwichtige voeding niet voor iedereen gegarandeerd. Tegelijk blijft de berg verspild voedsel toenemen.
De gemeente Bierbeek (in samenwerking met Solikoop) wil via de sociale kruidenier De Savooi een kwaliteitsvol en waardig alternatief bieden voor mensen in armoede door iedere inwoner gezonde, betaalbare en duurzame voeding te garanderen.
Tweeprijzensysteem
De Savooi in Lovenjoel is een solidaire buurtwinkel voor iedereen. Er wordt gewerkt met een tweeprijzensysteem:
- Solidaire klanten kopen producten aan een scherpe marktprijs.
Sociale Kruidenier Bierbeek mikt op een breed solidair publiek. Wil je meedragen aan de solidaire samenleving en de afvalberg helpen te verkleinen?
'Word solidaire klant'! - Sociale klanten betalen een sociaal tarief.
- Elke sociale klant, die aan de voorwaarden voldoet, kan een sociale klantenkaart aanvragen via de sociale dienst van het OCMW. Heb je een (te) klein budget en denk je dat in aanmerking te komen voor een sociale klantenkaart? Kom dan langs tijdens de permanentie van de sociale dienst of maak een afspraak.
- Kom je in aanmerking voor een verhoogde tegemoetkoming? Breng een recent attest van je ziekenfonds binnen ter plaatse in De Savooi. Je sociale klantenkaart wordt dan automatisch aangemaakt.
Aanbod
In De savooi vind je verse groenten en fruit, verpakte voeding en onderhouds- en verzorgingsproducten. Een deel van deze basisproducten komt niet meer op de reguliere markt terecht komen omwille van einde reeks, omdat ze dicht tegen de houdbaarheidsdatum zitten of vanwege schoonheidsfoutjes. Op die manier gaat de sociale kruidenier de afvalberg van voedseloverschotten tegen.
Bovendien fungeert De Savooi ook als voedselbank met een gratis aanbod van
- ESF+producten (voedingingsmiddelen en materiële hulp verdeeld via door het Federaal voedselprogramma onder het Europees Sociaal Fonds Plus);
- voedseloverschotten uit lokale supermarkten (project circulaire voedselhub ism Saamo vzw)
- giften
Sociale klanten die doorverwezen worden door het OCMW kunnen, in overeenstemming met hun gezinsgrootte, wekelijks producten uitkiezen.
Meer dan een winkel
Naast het winkelconcept is de ontmoetingsfunctie de andere grote pijler. De Savooi-vrijwilligers zorgen voor een warm onthaal. We merken dat klanten hun wekelijkse boodschapjes graag combineren met een gezellig praatje bij een kop koffie of verse soep. klanten brengen ook af en toe wat lekkers mee om te delen met bezoekers en vrijwilligers.
In de loop van het jaar organiseert het Savooiteam allerlei verbindende activiteiten, van een herstelcafé, een pop-up uitleen voor carnavalkostuums, seizoensactiviteiten voor gezinnen tot inloopmomenten en workshops om de digitale kloof weg te werken.
Bezoekers vinden ook een luisterend oor bij de Savooiverantwoordelijke van het OCMW. Zij coördineert de aanvragen of verlengingen van de kortingskaarten, geeft kleine inlichtingen en verwijst door naar (externe) dienstverlening, waar nodig.
Gedragen door vrijwilligers
Dat De Savooi zon goed draaiend initiatief is, heeft alles te maken met de groep van enthousiaste vrijwilligers die hun schouders zetten onder de werking. Van het warm onthaal van onze bezoekers, het verwerken van bestellingen en het bedienen van de kassa tot het organiseren van de extra activiteiten of het sfeervol inkleden van ontmoetingsruimtes … kortom ze zijn het kloppend hart van de dagelijkse werking.