Gulinck Jef

Khiva, Oezbekistan
(oud kerkhof - Kerk Korbeek-Lo)

'Look mister, look!'
Spelende jongens, op een begraafplaats, tonen fier hoe zij kunnen springen van de ene koepel naar de andere. Ik had ze ontdekt bij toeval bij een wandeling richting de uitnodigende hoge minaret. Ik hoorde wat verderop links spelende kinderen en ging spontaan eerst in die richting. Vlugger dan verwacht stond ik op de hoek van de begraafplaats oog in oog met de springende rakkers. Ik had maar snel mijn fototoestel klaar hopend dat ik het verassend gebeuren niet zou storen. Ik moest daarom snel beslissen of ik dadelijk al zou fotograferen of eerst de jongens vragen of zou dit goed vonden. Ik koos voor het laatste. Yes mister!
Ik kon nu rustig 'rondwandelen in het gebeuren' en bij elk mooi standpunt de ontspanknop indrukken.
Na een tijdje lieten ze mij los maar soms vonden ze mijn fototoestel reuze en deden ze hun best om zo goed mogelijk hun kunstjes te vertonen.
'Look mister, look!'
Dit was de beste shot. Het moment dat twee jongens in de lucht zweefden, de voorste oog in oog met mij, de derde aandachtig met open armen de springers opvangend mocht er iets fout lopen.

Saint-Léon-sur-Vézère, Frankrijk 
(Bijzondere weg 8 - Groot Park)

Aangekomen aan de rivier, le Vézère, was het licht ongelooflijk mooi.

De zon scheen met strijklicht over alles. Het water, de mensen, het bootje, de planten tot het kleinste steentje van de oever. Ik had zoals meestal mijn toestel om de hals en verplaatste die voorzichtig zonder ophef op ooghoogte. Ik had 35mm als lens, een kleine breedhoek. Ik vond dit beter dan een telelens die uiteindelijk toch zou opvallen. Ik moest wel genoeg 'vooruitgaan in het gebeuren ' zonder te storen, zonder dat mijn aanwezigheid dit gebeuren zou veranderen. Ook moet je als fotograaf kijken of we alle elementen, alle veranderingen hebben gezien of zelfs kunnen inschatten hoe de dingen zich gaan wijzigen. 

Ik ben zo dicht mogelijk naar het water toe gestapt, een mooi standpunt zoekend zonder de grens van de privacy te doorbreken. Als fotograaf ben je ten slotte toch altijd een indringer. 

Ik wachtte geduldig af tot een aankomend bootje - bemerkt buiten mijn toestel - de juiste plaats innam in het fotografisch beeld en drukte af. 

Deze foto’s kaderen in het fotoproject LENSscape.